середа, 9 грудня 2015 р.

Передумови національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький та його сподвижники.

Передумови національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький
 та його сподвижники.
Мета: дати уявлення про постать гетьмана Богдана Хмельницького, причини і
сутність національно - визвольної війни українського народу проти
польського панування; розвивати репродуктивні, хронологічні, просторові
вміння, творчі здібності, формувати навички роботи з підручником, схемами,
додатковою літературою, збагачувати слухове сприймання; виховувати
почуття патріотизму, повагу до історичного минулого народу, вчити
визначати, що життя кожної людини є безцінним і унікальним.
Обладнання: підручники, історичний атлас з історії України 8 клас,
          мультимедійний проектор, презентація.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Епіграф:
Усі люди є вільними і рівними у своїй гідності і правах.
Конституція України, стаття 21
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Настроєвий момент
- Протягніть одне одному руку, посміхніться і подаруйте увагу і гарний настрій. А я вам подарую знання.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Хронологічні задачі
1. Якщо до року підписання Кревської унії додати дату запровадження християнства на Русі, а потім відняти число 777, то ми отримаємо важливу історичну дату. Що це за дата?
2. Якщо від року, коли відбулася Хотинська війна, відняти дату виходу першого друкованого «Буквара», то отримаємо важливу історичну дату. Що це за дата? Визначте століття, до якого відноситься той рік. Яка подія відбулась того року?
Відповіді:
1. 1385+988-777=1596 (дата підписання Берестейської церковної унії)
2. 1621-1574+1541=1588 (ІІІ Литовський статут); ХVI ст.
Розповідь вчителя. З кінця XV ст. майже до кінця XVIII ст. історія України визначалася однією особливістю, яка була відома на всю Європу та Азію – це стан населення, який весь час боровся за власну свободу, за право на самовизначення та свободу як України та і українців, і це – козацтво.
Козацтво мало певні права, звичаї, заняття, займало власну територію. Саме козацтво стане на чолі Національно-визвольної боротьби українського народу та закладе фундаментну основу Української держави
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Незалежність… Це мрія наших предків про рівність між людьми, почуття гордості за свій народ і свою державу.
У першій половині XVII ст. майже усі заселені українським народом землі опинилися в складі Речі Посполитої, де вони зазнавали утисків. Волелюбний український народ неодноразово повставав, але усі ці виступи завжди жорстоко придушували. Ситуація суттєво змінилась, коли на чолі національної боротьби постав Б. Хмельницький, якому народ повірив беззастережно.
Велика тема, яку ми сьогодні почнемо вивчати має назву «Національно-визвольна війна українського народу середини XVIII ст.». А тема сьогоднішнього уроку називається так: «Передумови та початок Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування».
Що ж таке «Національно-визвольна війна»? Давайте розглянемо це поняття: Національно - визвольна війна 1648 - 1657 pp. – це боротьба українського народу під проводом Б. Хмельницького за визволення проти польсько-шляхетського панування, за створення своєї незалежної держави.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Проблемне питання.
Чи можна вважати Б. Хмельницького справжнім патріотом української землі?

1.Робота зі словником
Гетьман – керівник козаків.
Хутір – невелике селище, що виникло внаслідок переселення людей із сіл, козачих станиць тощо.
Шляхтич – дрібний землевласник у Польщі, що мав особливі права.
Магнат – великий землевласник у Польщі.
План
1.     Передумови Національно- визвольної війни.
2.     Богдан Хмельницький, його сподвижники.

1.Діти приступають до з’ясування причин Національно-визвольноївійни. (Це вони роблять за допомогою документів, працювати з якими будуть в парах або в малих групах .)
1. Згрупувати історичні джерела як такі, що вказують на:
а) посилення національно-релігійного гніту на українських земляхпід владою Речі Посполитої;
б) обмеження прав козацтва;
в) погіршення становища селян та міщан.
2. Визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу.
Документ 1. Зі скарги волинської шляхти на сеймі 1645–1646 рр.
«...Таких утисків не терплять і греки в турецькій неволі: забрано у православних церкви, монастирі й кафедри, заборонено вільне провадження відправ, бідні православні вмирають без причастя, не можуть прилюдно відправляти похоронів; у Любліні, Сокалі, Белзі та інших містах через відібрання церков православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах». (Власов В. Історія України. 8 клас: Навчальний посібник. — К.: А.С.К., 2000. — С. 100)
Документ 2. Із записок польського публіциста середини ХVІІ ст.
«Мусимо визнати, що велику ненависть підносять і поширюють великі податки, незвичайні роботи, часті, поволовщини, оренди, рогове, копитове та інші подібні тягарі, що їх над ними вигадують урядники, орендарі, суддівські гачки, економи, котрі хотіли б збільшити прибутки своїх панів... Спитайтесь у самих же козаків, що спонукало їх до такої відваги, сміливості, відчайдушності й шалу, і думаю, що вони всі вони подадуть великий реєстр кривд, неслушних податків, що їх терпіли від панів комісарів та інших вельможних державців». (Власов В. Історія України. 8 клас. Навчальний посібник. — К.: А.С.К., 2000. — С. 105)
Документ 3. З листа Б. Хмельницького до польського короля (1647 р.)
«Пани, державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи нас не тільки вбогого майна, а й свободи, посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні десятини, хоч усе це й належить до володінь Вашої королівської милості. І що тільки комусь із них у нас, козаків, сподобається, силою відбирають, а нас самих, безневинних, обдирають, б’ють, мордують, до в’язниць кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено й знівечено. А наші пани полковники, добровольні слуги їх милостей панів старост, замість того, щоб нас від такої біди й напасті захищати, допомагають панам урядовцям знущатися з нас». 
 Опрацювавши дані джерела, учні складають таблицю.
Передумови
1. Загострення національно–релігійних утисків українського населення під владою Польщі
2. Посилення соціально- економічного гніту селян, міщан, козаків.
3. Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва
1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства.
2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти.
3. Початок формування української
нації

Метод «Мозковий штурм».
Завдання для учнів
-  Зробіть припущення, виходячи  зі сформульованих причин війни, які верстви населення взяли участь у виступі та чого вони прагнули.

Україна, натерпівшись польського панування, стримувала свій гнів протягом доби «золотого спокою». Але достатньо було невеликого поштовху, появи  людини, що спромоглася б стати організатором боротьби, щоб український народ піднявся на війну. І така людина на Україні була – Богдан Хмельницький.
Це була особа неординарна, котра з XVII по XXI століття викликає до себе різне ставлення. Протиріччя в сприйманні козацького ватажка – демократично обраного масами, і одночасно – носія авторитарної влади, виявились в поглядах ще його сучасників. Поляки вважали його порушником спокою, зрадником та тираном, сином антихриста і одночасно хлопом, розбійником.
Венеціанський посол Альберто Віміна змальовує Хмельницького як одного з найстаріших та найавторитетніших воїнів, з гострим розумом та хитрістю, але жорстокого та підступного.
Автор «Історії русів» ставиться до Хмельницького як до Моісея, що вивів свій народ з «лядської неволі», але тут же ставить йому в провину, що він веде свій народ в нові кайдани рабства та неволі.
Так хто ж він – чи зрадник, чи розумний та хитрий воїн, чи захисник і Моісей українського народу?  Це нам і належить вирішити, спираючись на знання про його діяльність, протягом декількох уроків.
(Робота з портретом Богдана Хмельницького)
Виступ учня з повідомленням про Богдана Хмельницького (супроводжується переглядом презентації)
Перегляд відео про Б. Хмельницького.
Робота з історичним джерелом 
«Із записок посла Альберто Віміно про Б. Хмельницького (1650 р.)» Швидько Г. В.. Історія України. 8 клас: Навчальний посібник. — К.:Генеза., 2008. — 336 с.(с. 122)
Запитання для учнів:
1. На які найважливіші риси керівника звернув увагу венеціанський посол?

         Створити з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України, Б. Хмельницький зміг, спираючись на своїх сподвижників. Серед них були представники різних станів -козацтва, української шляхти, міщан. У роки війни вони стали талановитими воєначальниками, будівничими держави, дипломатами.                                  До найближчого оточення гетьмана належали Іван Богун, Кіндрат Бурляй, Іван Гиря, Матвій Гладкий; Філон Джеджалій, Максим Кривоніс, Іван Виговський, Антон Жданович, Федір Вешняк та інші.Про деяких з них ми дізнаємось зараз.
(Повідомлення – історичні довідки, що підготували учні  про І. Богун,Ф.Джалалія, М.Кривоноса, Ф.Вешняка.)
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Закінчіть речення:
1). Національно – визвольна війна – це…
2). Приводом до НВВ послужив…
3). Соратника Б. Хмельницького у НВВ були…
4). Батько Б. Хмельницького загинув у…
5).Гетьманом Б. Хмельницький став у…
Викинь зайве:
1). М. Кривоніс, Ф. Жеджалій, І. Богун, Владислав IV.
2). Селяни, козаки, магнати ,православна шляхта.
3). Фільварок, панщина, мануфактура, кріпацтво.
4). Лютеранство, православ’я, католицизм, уніатство.
Історичний диктант
Дайте відповідь «так» або «ні»
1.     Родовим маєтком Б. Хмельницького був хутір Суботів. (ТАК)
2.     1595- 1657рр.- роки життя Б. Хмельницького.(ТАК)
3.     Б. Хмельницький – правитель Речі Посполитої (НІ)
4.     Поштовхом до козацького повстання стала особиста трагедія Б. Хмельницького. (ТАК)
5.     Б. Хмельницький народився  в сім’ї чигиринського сотника Михайла Хмельницького. (ТАК)
6.     Батько Б. Хмельницького загинув в битві під Цицорою. (ТАК)
VIІ ПІДСУМОК УРОКУ.
Метод «Чиста дошка»:
-Богдан Хмельницький
- НВВ
- Іван Богун
- Фелон Джеджалій
- 1595 р.
-Суботів
- Козак
VIІІ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграф 14.

- Скласти історичний портрет Б. Хмельницького за вже відомим планом.

Немає коментарів:

Дописати коментар